وبلاگ

چه تخته هایی به عنوان پلای وود استفاده می شوند؟

چه تخته هایی به عنوان پلای وود استفاده می شوند؟

چه تخته هایی به عنوان پلای وود استفاده می شوند؟ ، تخته چندلایی یا پلای وود نوعی تخته است که از چند لایه ورق نازک بهم چسبیده، تولید می شود. به همین دلیل از مستحکم ترین محصولات چوبی می باشد. علاوه بر استحکام بالا،مقاومت بالایی نیز دارد و وزن آن سبک است. تخته چندلایی مزایا و کاربردهای بیشماری دارد. از این محصول می توان در قالب های بتن ساختمانی، ساخت مبلمان، صنایع دستی و هوایی، صنایع هنری و … استفاده نمود. تخته چندلایی در انواع مختلف سخت، نرم، سه لایه و … تولید می شود. در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

مزایای پلای وود

این محصول دارای ویژگی های مثبت فراوان و مزایای زیادی است که باعث شده برای ساخت و ساز، بسیار مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل حدودا در همه مشاغل، وسایل تزئینی و ساختمان ها از این تخته استفاده می شود.
تخته چندلایی در عین سبک بودن از استحکام بالایی برخوردار است. دلیل این ویژگی جنس چوب به کار رفته، چسب باکیفیت و نحوه ی قرارگیری صفحات روی یکدیگر می باشد.
یکی از مشکلات رایج در استفاده از چوب و تخته، امکان ترک خوردگی در زمان کوبیدن میخ است، ولی این مشکل در تخته چندلایی رفع شده و به راحتی ترک نمی خورد. بلکه باعث شده تا اتصال بهتری ایجاد کرد و سازه مستحکم تری ساخت.
از دیگر مزایای پلای وود، اقتصادی بودن آن می باشد. این تخته در صفحات بزرگتری ساخته می شود و دور ریز کمتری دارد. به دلیل استحکام، در قالب بندی ساختمان می توان چندین و چند بار از تخته استفاده کرد که این امر در کاهش هزینه بسیار موثر است.

چه تخته هایی به عنوان پلای وود استفاده می شوند؟

انواع دیگری از تخته چوب وجود دارد که افراد به جای تخته چندلایی از آنها استفاده می کنند. اگر چه آنها از لحاظ فنی به عنوان تخته چندلا طبقه بندی نمی شوند، اما می توانید در بسیاری از موارد مشابه از آنها استفاده نمایید.

1- کامپوزیت

چوب های کامپوزیت در اندازه های مشابه تخته چندلا موجود هستند. اما سازندگان، آنها را کاملا یکسان نمی دانند. تخته چندلایی از لایه های بهم چسبیده تهیه می شود. اما کامپوزیت دارای لایه های چوبی معمولی در لایه های داخلی و خارجی می باشد که از تخته فیبر پوشیده شده با یک لایه از چوب سخت، تولید شده است.

کامپوزیت

کامپوزیت

2- تخته بلوک (Blockboard)

تخته بلوک ساختاری مشابه به تخته سه لا دارد. این محصول با سه لایه هسته داخلی دارای برش های ضخیم مربعی از چوب است که برای ایجاد هسته محکم به یکدیگر چسبیده اند. لایه های بیرونی آن نازک می باشد و چوب را محصور می کند و یک تکه چوب ضخیم تشکیل می دهد.
برخی اوقات Blockboard را در سطوح بیرونی کابینت و مبلمان مشاهده می کنید، اما پلای وود مناسب برای سطوحی است که به یک سطح مستحکم نیاز می باشد.

تخته بلوک (Blockboard)

تخته بلوک (Blockboard)

3- تخته فیبر (Fiberboard)

متداول ترین نوع این محصول، تخته فیبر با چگالی متوسط است که به MDF نیز معروف می باشد. بعضی از اوقات MDF را جایگزین پلای وود می کنند. MDF از لحاظ قیمت ارزان تر از پلای وود می باشد، ولی از لحاظ استحکام و دوام اصلا قابل مقایسه با تخته چندلایی نیست.

تخته فیبر (Fiberboard)

تخته فیبر (Fiberboard)

4- تخته فوم (Foamboard)

در سال های اخیر، صفحه فوم محبوبیت بیشتری پیدا کرده و جایگزینی برای تخته چندلا را با مقاومت در برابر پوسیدگی ارائه می دهد. این تخته ها دارای ساختار پلی اورتان هستند و با فایبر گلاس تقویت شده اند. ولی در هر حال مقاومت آن در برابر پوسیدگی به اندازه پلای وود نیست.

تخته فوم (Foamboard)

تخته فوم (Foamboard)

5- تخته خرده چوب

تخته خرده چوب یکی از ارزان ترین گزینه های جایگزین برای تخته چندلایی است. Particleboard ساختار لایه ای ندارد. در عوض شامل نوارهای کوچک از خرده های چوب است که برای ایجاد یک تخته، به هم چسبیده اند. این نوع، موادی می باشد که معمولا روی قطعات مبلمان ارزان قیمت پیدا می کنید.

تخته خرده چوب

تخته خرده چوب

6- تخته سخت

این نوع تخته از تخته فیبر نازک تر است که اغلب یک طرف آن زبر و خشن و طرف دیگر آن صاف می باشد. تولید کنندگان از تکه های چوب برای ایجاد این تخته استفاده می کنند و سپس برای آنکه خم نشود، آن را فشرده می نمایند.
استفاده از این نوع تخته ها روی میزهای آشپزخانه، مبلمان و کف بسیار مرسوم است. برخی از افراد از آن برای پایه کفپوش لمینت خود استفاده می کنند. زیرا بسیار قوی می باشد و می تواند در برابر ساییدگی و ایستادگی مداوم مقاومت کند.

تخته سخت

تخته سخت

برند های معتبر در دنیا

در حال حاضر تولید پلای وود در سطح جهانی رو به افزایش است. زیرا یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین محصولات ساختمانی چوبی به شمار می آید.
در زمینه تولید پلای وود کشورهای زیادی فعالیت دارند که می توان به کمپانی Sveza از کشور روسیه، کمپانی های Boise Cascade و Georgia Pacific از ایالات متحده آمریکا و Metsa Wood از کشور فنلاند اشاره کرد. فروش تخته چندلایی در تهران با قیمتی مناسب و کیفیت بالا صورت می گیرد. در این مرکز انواع تخته چندلایی به فروش می رسد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 17 =