وبلاگ

ام دی اف چیست؟+ مزایا و معایب آن

ام دی اف چیست؟+ مزایا و معایب آن

ام دی اف چیست؟+ مزایا و معایب آن ، نوعی ورقه تهیه شده از ترکیبات چوبی است که در ساخت وسایلی مانند سرویس خواب، کابینت، کمد و … کاربرد دارد. قیمت ام دی اف خام از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد. به همین دلیل در زمینه ساخت تجهیزات چوبی، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به مزایا و معایب MDF می پردازیم. با ما همراه باشید.

ام دی اف چیست؟

ام دی اف کوتاه شده عبارت Medium Density Fiberboard به معنی فیبر با چگالی متوسط می باشد. تخته های فیبری است که در تراکم های مختلف از فیبر و الیاف چوب تشکیل می شود. در این محصول چوبی از تکه های ریز چوب سخت یا نرم نیز استفاده می گردد. این الیاف چوب با کمی رزین و موم مخلوط شده و بعد از کمی حرارت با فشار به یکدیگر متصل یا پرس می شوند. محصول نهایی همان تخته های فیبری مانند MDF یا نئوپان است.
به تخته فیبر با چگالی پایین، نئوپان می گویند که از ذرات کوچک تری نسبت به ام دی اف تشکیل می شود. حتی می توان از خاک اره برای تهیه ی نئوپان استفاده نمود. به همین دلیل، نئوپان از ام دی اف ارزان تر است اما نسبت به ام دی اف، استحکام نیز دارد.

ام دی اف چیست؟+ مزایا و معایب آن

ام دی اف چیست؟+ مزایا و معایب آن

یکی از مواردی که ام دی اف در آن کاربرد زیادی دارد، کابینت آشپزخانه است. محصولات داخلی خانه مانند قفسه، کمد و حتی کتابخانه به طور معمول از این تخته چوبی ساخته می شوند.
به دلیل قیمت پاین ام دی اف، از آن در مبلمان سازی استفاده شده و هزینه ساخت و تولید را به شدت کاهش می دهد. شما می توانید انواع چوب، پلای وود و ام دی اف را از طریق بهترین مراکز مانند پخش تخته چندلایی در تهران مشاهده و خریداری نمایید.

انواع ام دی اف

ام دی اف بر اساس چگالی یا تراکم به 3 دسته LDF، MDF و HDF تقسیم می شود. LDF کوتاه شده ی عبارت Low Density Fiberboard به معنای تخته فیبر با چگالی کم است. HDF نیز مخفف High Density Fiberboard به معنی تخته فیبر با چگالی بالا می باشد. اما ام دی اف را به دسته های دیگری نیز می توان تقسیم نمود که عبارتند از:

انواع ام دی اف

انواع ام دی اف

1- تخته ذرات (Particle Board)

تخته خرده چوب یکی از انواع متداول ام دی اف است. برای تولید این نوع تخته از مواد اولیه متنوعی استفاده می شود که با تجزیه و پردازش، ذرات سازنده تخته چوب را در اندازه ها و شکل های مختلفی تهیه می کنند. سپس تمام ذرات ایجاد شده را توسط رزین به یکدیگر می چسبانند. تخته ذرات برای ساخت مبلمان کوچک برای قسمت نشیمن خانه، اتاق خواب و آشپزخانه کاربرد دارد.

2- تخته فیبر (Fiber Board)

این محصول در دمای پایین تر از تولید MDF و در یک فرآیند خشک تولید می گردد. تخته های فیبر با استفاده از رزین های فرمالدهید (اوره یا فنل فرمالدهید) به یکدیگر متصل می شوند. این رزین ها در سطوح بسیار پایین، چشم، بینی، گلو و غشاهای مخاطی را تحریک می کنند. به همین دلیل، کنترل های زیادی بر روی تخته فیبر وجود دارد که میزان قرار گرفتن در معرض این عوامل مضر را به پایین ترین سطح ممکن کاهش می دهد.

3- Laminated Board

تخته لمینت نوع دیگری از ام دی اف است که با استفاده از دانه های چوب مختلف تهیه می شود. سپس هر لایه از محصولات چوبی به یکدیگر چسبیده و به صفحه لینیت یا روکش متصل می گردند. تا تخته مقاومت بیشتری داشته باشد. Laminated Board برای طبف وسیعی از پروژه های ساختمانی کاربرد دارد.

مزایای ام دی اف

مزایای ام دی اف

مزایای ام دی اف

• در ساختار ام دی اف از خرده چوب های بازیافتی استفاده می شود. در نتیجه به حفظ درختان و محیط زیست کمک می کند.
• مواد شیمیایی استفاده شده در ساختار این محصول باعث سمی شدن آن می شود. در نتیجه در مقابل آسیب آفات و حشراتی مانند موریانه در امان است.
• این محصول به راحتی در تمامی طیف قابل رنگ زدن است. به طور کلی، تنوع رنگ و طرح در ام دی اف بالا می باشد.
• MDF سطح صافی دارد و در آن گره های چوبی وجود ندارد. پس چسباندن مواد دیگر بر روی آن کار بسیار راحتی می باشد.
• ام دی اف مانند چوب طبیعی با نوسانات دما و رطوبت، منبسط و منقبض نمی شود.
• فرم دادن به این محصول چوبی بسیار راحت تر از چوب طبیعی است.
• با استفاده از روکش ونیر بر روی چوب می توان طرح و شکل چوب طبیعی را به MDF تغییر داد.
• ام دی اف یک انتخاب اقتصادی و مقرون به صرفه به شمار می آید. زیرا تولید آن ارزان بوده و قیمت MDF از چوب طبیعی کمتر و مناسب تر است.
• فیبر با چگالی متوسط سطح محکم و قدرتمندی دارد که به راحتی دچار ترک خوردگی یا شکتگی نمی شود.
• ام دی اف در برابر حرارت از خود مقاومت نشان می دهد و می تواند حرارت زیادی را تحمل کند.

معایب ام دی اف

معایب ام دی اف

معایب ام دی اف

• ام دی اف از مقاومت بالایی برخوردار است و به نگهداری زیادی نیاز دارد. در صورتی که این محصول لب پر شود یا ترک بخورد، تعمیر آن به هیچ عنوان کار آسانی نیست.
• مواد شیمیایی استفاده شده در ساختار آن برای کودکان مناسب نیست.
• این محصول در صورت تماس با آب، باد می کند و به سرعت متورم می شود.
• ام دی اف، چوب طبیعی نیست. در نتیجه بافت و رگه های چوب را ندارد. اما این عیب با روکش ونیر کاملا رفع خواهد شد.
• نوع چسبی که در MDF استفاده می‌ کنند، استفاده از بعضی اتصالات مانند پیچ در این ماده را بسیار سخت می نماید.
• هنگام تولید و ساخت این محصول، به دلیل استفاده از مواد شیمیایی خاص موجود در چسب آن، گازی به نام فرمالدهید تولید می شود که برای سلامتی انسان مضر است.
• گرد و غبار تولید شده در هنگام ساخت ام دی اف برای تنفس بسیار خطرناک می باشد.
• MDF وزن نسبتا سنگینی نسبت به چوب جامد و دیگر تخته های چوبی دارد.

ساخت ام دی اف

ساخت ام دی اف

ساخت ام دی اف

1- آماده سازی چوب

تولید ام دی اف باکیفیت، با انتخاب و تصفیه مواد اولیه آغاز می گردد. اکثر آنها از تراشه های باقی مانده از کارخانه های چوب بری و تولید پلای وود بازیافت می شوند.
مواد اولیه ابتدا با استفاده از آهنربا از هر گونه ناخالصی های فلزی پاک می گردند. سپس مواد به قطعات بزرگ و پوسته های کوچک تقسیم شده و پوسته ها به به تکه های خاک اره و تراشه های چوب تبدیل می شوند.
مواد خام و بدون عیب جمع آوری شده در سطل شستشو ریخته شده و به آنها بخار تزریق می گردد تا گرم و نرم شوند. این مواد از یک چرخنده عبور می کنند. این کار باعث فشرده شدن الیاف و حذف آب می گردد. سپس مواد فشرده شده به یک تصفیه کننده منتقل می شوند که مواد را به الیاف قابل استفاده تبدیل می کند. گاهی اوقات، مواد فشرده شده برای بهبود خلوص فیبر ممکن است که مرحله دوم تصفیه را طی نمایند.

2- حرارت و فشار

قبل از مرحله تصفیه، به الیاف فشرده شده رزین اضافه می شود تا تحمل فرمالدهید مخلوط افزایش پیدا کند. پس از تصفیه نیز به مخلوط کاتالیزور اضافه می گردد. سپس الیاف را داخل خشک کن برده تا با روغن یا گاز گرم شود. در این مرحله توازن نسبت رزین اضافه شده به الیاف موجود به دقت کنترل می شود.

در مرحله بعدی، الیاف از طریق رول های اسکالپینگ تحت فشار قرار می گیرد تا ورقه ای با ضخامت یکنواخت تولید گردد. این ورقه چندین مرحله فشار را طی می کند تا به اندازه مورد نظر برسد. یک دستگاه پرس مداوم با نظارت بر ارتفاع ورقه، آن را با سرعت یکنواخت فشرده می کند.
پرس ها به کنترل الکترونیکی مجهز هستند تا ورقه با چگالی و مقاومت مطلوب ساخته شود. ورقه حاصل را با استفاده از اره، قبل از خنک شدن به طول مناسب می برند.

3- سنباده زدن

برای رسیدن به سطح صاف، به کمک کمربندهای پوشیده شده از ساینده های مختلفی، سطح مورد نظر صیقل داده می شود. به این منظور معمولا از کاربید سیلیکون استفاده می گردد. اما با توجه به نیاز به سطوح ریزتر، ساینده های سرامیکی دیگری از جمله آلومینای زیرکونیا و اکسید آلومینیوم نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

4- فرآیند پایانی

اولین مرحله از فرآیند پایانی، برش است. برای برش در اندازه های مختلف، از تیغ های مختلف استفاده می شود. بسته به کارایی مورد نظر، تخته ها در ابعاد و ضخامت های متفاوتی برش می خورند.
مرحله دوم فرآیند پایانی، لمینیت می باشد. در این مرحله تخته بین دو رول ارسال شده و بین دو رول، چسب زده می شود. بدین ترتیب، روکش ها به وسیله چسب به تخته فیبر متصل می شوند. برای پوشش نهایی از وینیل، فویل و … استفاده می گردد. این روکش ها توسط دستگاه لمینیت چسبانده می شوند.

فرآیند پایانی

فرآیند پایانی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 15 =