وبلاگ

تفاوت پلای وود و MDF

تفاوت پلای وود و MDF

تفاوت پلای وود و MDF ، فقط محدود به ویژگی ها نمی باشد. تقریبا همه ی افراد این دو فرآورده ی چوبی را دیده و از آنها استفاده کرده اند. ام دی اف و پلای وود از لحاظ کاربرد شباهت هایی باهم دارند ولی با یکدیگر یکسان نیستند. این دو محصول از لحاظ ساختاری و ویژگی ها، تفاوت های بنیادی با هم دارند که در این مقاله به آنها می پردازیم. با ما همراه باشید.

پلای وود

پلای وود یا تخته چندلایی نوعی محصول چوبی مهندسی است که از اتصال تعدادی لایه ی نازک با چسب یا رزین و اعمال فشار، ساخته می شود. به همین دلیل این محصول، استحکام بالایی نسبت به دیگر تخته ها دارد. پلای وود به راحتی سطح بیشتری از محیط را پوشش می دهد و حس ناخوشایند ناهمواری در سطوح را به طور کامل بر طرف می کند. زیرا در اندازه و ابعاد بزرگ، تولید و در درجه های مختلف کیفی A، B، C و D ارائه می شود.
این محصول کاربرد گسترده ای در صنایع گوناگون دارد. از آن می توان در ساخت مبلمان، قالب های بتن ساختمانی، صنایع هوایی، دستی و تزئینی چوبی استفاده نمود. پلای وود از مقاومت بالایی در برابر رطوبت برخوردار است. به همین دلیل در صنایع دریایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
تخته چندلایی از لحاظ قیمت، بسیار به صرفه تر از محصولات مشابه خود می باشد. این امر پلای وود را به ماده ای ایده آل برای ساخت و ساز تبدیل کرده است.

پلای وود

پلای وود

مزایای پلای وود

پلای وود، ضد آب می باشد. زیرا در تولید آن از چسب های ضد آب و روکش های باکیفیت استفاده شده است. این محصول چوبی استحکام و دوام بالایی دارد و در صنایع مختلف به کار می رود. همچنین در ابعاد و اندازه های متفاوت تولید می شود.
یکی از مزایای مهم پلای وود، عایق بودن آن نسبت به سرما و گرما است. تخته چندلایی سبک بوده و به راحتی جابجا می شود. به همین دلیل در صنایع نظامی نیز کاربرد دارد. فروش تخته چندلایی در تهران با قیمت مناسب و کیفیت بالا صورت می گیرد. سطح تخته چندلایی مستحکم است. به همین دلیل ایجاد طرح های مختلف، سخت می باشد.

MDF

MDF مخفف عبارت Medium Density Fiberboard به معنای تخته چوب با چگالی متوسط می باشد که به روش خشک تولید می گردد. پس از تولید، روکش می شود. این روکش ها علاوه بر تزیینی بودن و زیبایی به دوام و کاربرد آن در محیط هایی مانند آشپزخانه کمک می کنند.
روکش ملامینه متداول ترین نوع برای ام دی اف است که در آن فرآیند کاغذ نقش دار آغشته به چسب با فشار و حرارت پرس بر روی تخته چسبانده می شود.
MDF از الیاف چوب حاصل از خرده چوب های بازیافت شده کارخانه ها و با به کارگیری دستگاه های مخصوص، تهیه می گردد. این الیاف های چوب را با استفاده از چسب موم و رزین به یکدیگر می چسبانند و با اعمال دما و فشار بالا به صورت تخته چوب در می آورند. خرده چوب ها متعلق به درختانی با چوب های نرم مانند کاج هستند.
MDF، سطحی صاف و فاقد دانه چوب دارد و کمی قوی تر از تخته خرده چوب می باشد. همچنین در برابر آتش از خود مقاومت نشان می دهد و نفوذ ناپذیر است. ام دی اف از قابلیت ماشین کاری بالایی برخوردار می باشد و ضخامت آن از 3 تا 40 میلی متر است.

MDF

MDF

مزایای MDF

ام دی اف سطح نرمی دارد پس برش بر روی آن به راحتی انجام می شود و می توان بسیار دقیق بر روی آن طراحی نمود. فرآیند تولید MDF ساده است. به همین دلیل ارزان تر می باشد. لبه های برش خورده این محصول چوبی صاف به نظر می رسند و فضای خالی یا شکاف ندارد.
MDF علاوه بر مزایای که گفته شد، معایبی نیز دارد. یکی از ایرادات اساسی ام دی اف، ضدآب نبودن آن می باشد و با کوچکترین رطوبت، متورم می گردد. در تولید ام دی اف از موادی مانند اوره و فرمالدهید استفاده می شود. در مواقع کار با آن گاز فرمالدهید که سمی است، آزاد می گردد. این گاز برای سلامتی انسان خطرناک می باشد.

تفاوت پلای وود و MDF

اکثر افراد ام دی اف و پلای وود را شبیه بهم می دانند. اما این باور، اشتباه است. بین پلای وود و MDF تفاوت های اساسی وجود دارد که عبارتند از:

تفاوت پلای وود و MDF

تفاوت پلای وود و MDF

1- پلای وود دارای دانه های چوبی قابل مشاهده است. سطحی صاف و یکدست دارد و فاقد هرگونه نقصی می باشد. اما در مقابل، ام دی اف فاقد دانه است و مانند تخته چندلا، صاف و جذاب نمی باشد.

2- تخته چندلایی از ام دی اف و دیگر تخته ها، گران تر است.

3- پلای وود مساحت بیشتری را پوشش می دهد و نسبت به MDF، دورریز کمتری دارد. به همین دلیل استفاده از پلای وود مقرون به صرفه تر می باشد.

4- پلای وود از ورقه ها و لایه های چوبی ساخته می شود. پس نسبت به ام دی اف، خیلی بیشتر شبیه چوب واقعی به نظر می رسد.

5- MDF تراکم بیشتری نسبت به پلای وود دارد. پس وزن آن بیشتر از پلای وود می باشد و حمل و جابجایی آن مشکل است.

6- ام دی اف نسبت به پلای وود، نرم تر بوده و نمی تواند فشار زیادی را تحمل کند.

7- پلای وود، قابلیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به ام دی اف دارد و می تواند به شکل منحنی در آید.

8- به دلیل ساختار ورقه ای شکل تخته چندلایی، استحکام بالاتری نسبت به MDF دارد. همچنین در برابر تغییرات دمایی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

9- در هنگام برش ام دی اف، گرد و خاک زیادی تولید می شود. به همین دلیل، آن را در محیطی با تهویه مناسب برش دهید و فرد برش کار از ماسک و عینک محافظ استفاده نماید.

10- برش ام دی اف از پلای وود، آسان تر می باشد. زیرا سطحی فاقد دانه و نرم دارد. در لبه ها خرد نمی شود و نمی شکند. به همین دلیل MDF برای کابینت سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

11- پیچ ها و میخ ها در پلای وود بر خلاف ام دی اف، بهتر قرار می گیرند. ام دی اف دارای سطحی نرم بوده و با قرارگیری پیچ درون آن، احتمال ترک خوردگی وجود دارد. اما سطح پلای وود سخت می باشد و با قرارگیری میخ و پیج دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شود.

12- ماده اصلی تشکیل دهنده ی MDF و پلای وود چوب می باشد. اما هر کدام به روشی برای رسیدن به مرحله نهایی، مهندسی شده اند. در ساخت ام دی اف از الیاف سخت و نرم چوب استفاده می شود که با رزین به هم چسبیده اند. سپس در معرض گرما و فشار زیاد قرار می گیرند تا ورقه های ام دی اف ساخته شوند.
فرآیند ساخت پلای وود نیز مانند ام دی اف است. با این تفاوت که به جای الیاف معمولی از ورقه های سرتا سری و نازک چوب استفاده می شود که عاری از هرگونه پوسیدگی یا لکه هستند. پلای وود به صورت ورقه هایی با ضخامت های مختلف تولید می شود که هر چه ضخامت آن بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می رود.

13- پلای وود بهترین گزینه برای کارهای خارج از منزل می باشد. اگر قطعه ای که می خواهید بسازید در هوای آزاد قرار می گیرد، پلای وود انتخاب بهتری محسوب می شود. ام دی اف در برابر رطوبت و باران حساس تر بوده و جذب رطوبت آن بیشتر است. بنابراین برای فضای بیرون خیلی مناسب نیست.

14- پلای وود بر خلاف ام دی اف، ضدآب می باشد.

سخن پایانی

به عنوان یک قاعده کلی، MDF انتخاب بهتری برای مبلمان داخلی یا مصارف تزئینی است. به خصوص اگر می خواهید از طرح های دارای حکاکی استفاده کنید. همچنین برای پروژه هایی که می خواهید در نهایت از رنگ های پوششی برای پرداخت کار استفاده شود، ام دی اف مناسب تر است. پلای وود برای استفاده در فضای باز، قالب بندی دیوارها یا کف ساختمان، ساخت کابینت آشپزخانه یا حمام و برای پروژه هایی که نیاز به یک منحنی دارند، بسیار عالی می باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =