وبلاگ

تخته سه لا چگونه ساخته می شود؟

تخته سه لا چگونه ساخته می شود؟

تخته سه لا چگونه ساخته می شود؟ استحکام، دوام و زیبایی شناسی تخته سه لا، آن را برای استفاده در ساخت و ساز، مبلمان سازی و حتی در صنعت کشتی سازی محبوب کرده است. این واقعیت که کار با آن آسان می باشد، یک امتیاز مثبت است.اما تخته سه لا چگونه ساخته می شود؟ در ادامه بخوانید و مراحل اساسی در فرآیند تولید تخته سه لا را بیابید. از جمله مراحلی که نشان می دهد چگونه ورق های تخته سه لا که ما می شناسیم و دوست داریم در ابتدا از آنها استفاده کنیم، کنار هم قرار می گیرند.

تخته سه لا چگونه ساخته می شود؟

تخته سه لا چگونه ساخته می شود؟

تخته سه لا چگونه ساخته می شود؟

1- انتخاب سیاهه های مربوط و شرطی سازی

کل فرآیند ساخت تخته سه لا با انتخاب چوب شروع می شود. در این مرحله، هر دو تنه چوب سخت و نرم، به دقت شناسایی و از نظر گونه و کیفیت جدا می شوند. هدف اصلی در اینجا یافتن کنده هایی است که می توانند روکش هایی با ویژگی های فیزیکی و زیبایی شناختی قابل قبول تولید کنند.
برخی از چوب های سخت و نرم که بیشتر در ساخت تخته سه لا استفاده می شوند را می توان خاکستر، افرا، ماهون، صنوبر داگلاس و انواع کاج، صنوبر و سرو نام برد.
بعد از انتخاب کنده های مناسب، آنها را برای اطمینان از تولید روکش با کیفیت خوب در طول فرآیند لایه برداری، طی یک فرآیند تهویه می کنند. این فرآیند معمولا شامل پاشیدن کنده ها با آب است.

انتخاب سیاهه های مربوط و شرطی سازی

انتخاب سیاهه های مربوط و شرطی سازی

2- برش و پوست کندن

مرحله بعدی در فرآیند ساخت تخته سه لا، اندازه گیری سیاهه های مربوط به شرایط مقطعی می باشد. هنگامی که کنده ها به طول بریده شدند، پوست آن با استفاده از دستگاه پوست کندن جدا می شود. هدف از فرآیند پوست ‌زدایی، بهبود گردی مقطع است.

برش و پوست کندن

برش و پوست کندن

3- لایه برداری و بریدن

با استفاده از دستگاه تراش دوار، کنده ها به صورت روکش های نازک پوست کنده می شوند. روکش های تولید شده می توانند به شکل ورقه های پیوسته باشند یا فورا به عرض و طول از پیش تعیین شده بریده شوند.
از آنجایی که کیفیت روکش یکی از مهمترین عوامل در تعیین درجه تخته سه لا می باشد، روکش هایی با عیوب قابل مشاهده بریده می شوند. در نتیجه، بریدن باعث می شود برخی از روکش ها سطح کمتری داشته باشند. با این حال، این مشکلی نیست. زیرا این روکش‌ های کوچکتر را می ‌توان به یکدیگر متصل کرد تا ورق‌ های استاندارد 4×8 یا 3×7 را تشکیل دهند.

لایه برداری و بریدن

لایه برداری و بریدن

4- خشک کردن روکش

روکش های سبزی که در فرآیند لایه برداری تولید می شوند، معمولا مرطوب یا پر از رطوبت هستند. اینها باید خشک شوند تا پیوند بهتر شود.
خشک کردن روکش با تغذیه روکش ها در خشک کن های مداوم یا غلتکی با سرعت کنترل شده انجام می شود. این خشک ‌کن‌ ها گرما را از دیگ‌ های بخار تولید می‌ کنند که سوخت آن از پوست، روکش‌ های دور ریخته ‌شده، خاک اره و باقی مانده‌ های آسیاب تامین می‌ شود.
در حالت ایده ‌آل، رطوبت روکش‌ ها تا زمانی که از انتهای دیگر خشک ‌کن عبور می ‌کنند باید بین 6 تا 14 درصد باشد.

خشک کردن روکش

خشک کردن روکش

5- نگارش برگه ها

پس از خشک شدن و برش مناسب روکش ها، به ورق های 4×8 نهایی تبدیل می شوند. در این مرحله به صورت روکش های صورت، هسته یا پشت نیز جدا می شوند. صورت سطحی است که استفاده یا دیده می شود.
همانطور که از اصطلاح نشان می دهد، پشت قسمتی است که بدون استفاده یا پنهان می ماند. در همین حال، هسته به لایه مرکزی اشاره دارد. این فرآیند به این منظور است که ترکیب طرح تخته سه لا را آسان تر می کند.
چیدمان تخته سه لا از نظر ضخامت، کیفیت لایه، جهت گیری دانه ها و گونه های چوب کنترل می شود.

6- پیوند با استفاده از چسب

هنگامی که ورق ها به درستی ترکیب شدند، سپس با استفاده از چسب به هم چسبانده می شوند. چسب هایی که در این مرحله استفاده می گردند به نوع تخته چندلایی تولید شده، بستگی دارد. اگر قرار است تخته سه لا از نوع عمومی یا معمولی باشد، از رزین های اوره فرمالدهید استفاده می شود.
از طرف دیگر برای تخته چندلایی دریایی از چسب های ملامینه یا فنل استفاده می کنند.
برای اطمینان از اینکه چسب به طور یکنواخت روی لایه های متناوب روکش پخش می شود، آسیاب ها روکش ها را از طریق پخش کننده ی چسب مکانیکی عبور می دهند.
سپس هر ورق یا لایه روکش به ورق دیگری در لایه های فرد متصل می شود.
هر ورق نیز قبل از اینکه به دیگری چسبانده شود به زاویه متفاوتی می چرخد. این یک دانه متقاطع ایجاد می کند که باعث قوی تر شدن تخته سه لا می شود.

پیوند با استفاده از چسب

پیوند با استفاده از چسب

7- پرس تخته سه لا

در مراحل پرس، ابتدا پرس سرد و بعد پرس گرم انجام می دهند.

پرس تخته سه لا

پرس تخته سه لا

سپس پانل های تشکیل شده در یک پرس سرد در دمای محیط و فشار هیدرولیک کنترل شده از قبل پرس می شوند. این فرآیند معمولا 20 دقیقه طول می کشد، که زمان کافی برای جامد شدن چسب و چسباندن موثر لایه های روکش در هر پانل است. این فرآیند علاوه بر کمک به اتصال، به صاف کردن تخته سه لا نیز کمک می کند.

برای اطمینان از اتصال عالی، پانل های از پیش فشرده شده در یک پرس داغ قرار می گیرند. این فرآیند تقریبا 3 تا 7 دقیقه طول می کشد. اگر چه زمان و دما ممکن است بسته به گونه چوب، ضخامت روکش و طراحی تخته سه لا متفاوت باشد.

همه اینها مواد نهایی بسیار متراکم تری ایجاد می کنند. ضخامت تخته سه لا نهایی با تعداد لایه های روکش فشرده تعیین می شود.

8- بررسی کیفیت

پس از فرآیند پرس، پانل برای کنترل کیفیت آماده است. نمونه ها به طور تصادفی انتخاب و از نظر استحکام مکانیکی، پیوند و همچنین سطوح انتشار فرمالدهید آزمایش می شوند. بررسی کیفیت نیز انجام می گردد و در صورت وجود شکاف با بتونه پر می شود.

9- سنباده زدن و پیرایش

بعد از عبور تخته سه لا از کنترل کیفیت، آن را سمباده می زنند تا مطمئن شوند که سطح تخته صاف و ضخامت آن یکنواخت است. بسته به مشخصات بازار، تخته سه لا را می توان در طرف صورت یا هر دو طرف صورت و پشت سنباده زد. پس از سنباده زدن، تخته سه لا به اندازه نهایی خود بریده می شود.

سنباده زدن و پیرایش

سنباده زدن و پیرایش

10- بسته بندی، چیدن و مهر زنی

در نهایت، تخته سه لا تولید شده بسته بندی، انباشته و بر اساس آن برای ارسال به بازارهای محلی و خارج از کشور بسته بندی می شود. تمبرها معمولا نشانگر درجه یک علامت تجاری هستند که به منظور اطلاع خریداران در مورد رتبه بندی قرار گرفتن در معرض تخته سه لا، درجه، تعداد کارخانه و … است.

بسته بندی، چیدن و مهر زنی

بسته بندی، چیدن و مهر زنی

سخن پایانی

فرآیند تولید تخته سه لا بسیار جالب است، اینطور نیست؟ سؤال شما، چگونه تخته سه لا ساخته می شود؟ پاسخ داده شده است. اکنون می دانید که تلاش زیادی برای هر ورق تخته سه لا انجام می شود. به این ترتیب، مردم مطمئن می شوند که محصولی با کیفیت بالا در دست دارند که می توانند تقریبا برای هر پروژه ساختمانی که شروع می کنند از آن استفاده کنند.
اگر برای انتخاب بهترین تخته سه لا برای پروژه خود به کمک نیاز دارید، همین امروز با ما تماس بگیرید. پخش تخته چندلایی در تهران می تواند شما را از طریق انواع تخته سه لا بیرونی و داخلی، برای مصارف مختلف از جمله کف، سقف تخته سه لا، روکش تخته سه لا، روکش های تخته سه لا آکوستیک و موارد مشابه راهنمایی کند.

منبع : https://www.famitchell.com.au/how-is-plywood-made/

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =